W P R O W A D Z E N I E
Skąd pomysł na napisanie tej aplikacji?
Pomysł powstał z obserwacji problemów , jakie napotykają lekarze dentyści podczas kontroli sanitarnych a powstałych wskutek niejednokrotnie interpretacji przepisów w rożnych rejonach kraju.
Teoretycznie Polska jest krajem unitarnym (jednolitym) i w każdym zakątku kraju interpretacja przepisów powinna być jednakowa. Czasem kłopoty biorą się też stąd, że instruowani przez różnych urzędników , korzystając z informacji (często niepełnych) zawartych w różnych publikacjach obowiązki sprawozdawcze wykonujemy w tak różny sposób, że być może to właśnie stanowi pretekst do "inwencji twórczej" rozmaitych służb. Powstał więc pomysł , aby podstawowe i ważne obowiązki (a do takich należą sprawy sanitarne) wykonywać wedle jednej , powszechnie przyjętej wśród członków samorządu lekarskiego interpretacji i również według jednego schematu wykonanie tych obowiązków sprawozdawać.
Kto musi prowadzić działania z dziedziny profilaktyki zranień?
Do działań w zakresie zapobiegania zranieniom obowiązani są wszyscy , którzy do udzielania świadczeń zatrudniają kogokolwiek. Pod pojęciem "zatrudniają" w rozumieniu rozporządzenia z 6 czerwca 2013 r rozumieć należy zarówno pracowników posiadających umowę o pracę, jak i tych na umowę zlecenie, czy posiadających praktyki wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego (podkontrakty) . Do pracowników objętych tą profilaktyką z pewnością nie zaliczymy rejestratorek, pracowników socjalnych itd. Warunek jest taki, że muszą to być pracownicy zaangażowani bezpośrednio w udzielanie świadczeń . Takimi osobami nie są także właściciele i współwłaściciele podmiotu- nie są oni zatrudnieni (to oni zatrudniają). Tak więc osoby prowadzące jako przedsiębiorcy gabinety nie wpisują siebie do ewidencji czynności z zakresu profilaktyki zranień (inaczej niż w profilaktyce zakażeń, gdzie obowiązkom przestrzegania procedur podlegają wszyscy udzielający świadczeń ).
Tak więc lekarz prowadzący indywidualną praktykę, lub wspólnicy prowadzący grupową praktykę i zatrudniający np tylko rejestratorkę(rejestratorki) nie muszą wdrażać tych procedur .
Czy zaproponowane rozwiązanie co do sposobu sprawozdawania wykonania tego obowiązku będzie wystarczające?
![]() ![]() ![]() ![]()
Czy z tej aplikacji mogą korzystać inne poradnie niż stomatologiczne?
Zarówno katalog kwalifikacji, jak i katalogi "ostrego" sprzętu i środków ochrony osobistej są do edycji. Nie ma więc większej przeszkody w dostosowaniu tego skoroszytu do potrzeb placówki medycznej o innym profilu. Ograniczeniami są jedynie:
i co do przyszłości:
Czy aplikacja będzie aktualizowana?
Ten skoroszyt miał być w pierwotnym zamyśle bardziej rozbudowaną aplikacją obejmującą zarówno profilaktykę zranień, jak i dużo wcześniej wprowadzony obowiązek profilaktyki zakażeń.
Z przyczyn organizacyjnych projekt został odłożony , teraz wraca w formie nieco okrojonej.
Jest to początek pewnego projektu wdrażania jednakowych sposobów sporządzania takiej dokumentacji. Zaprezentowanie tego skoroszytu w formie gotowej do używania ma skłonić do dyskusji, czy taka forma integracji środowiska jest potrzebna (zdaniem inicjatorów projektu- jak najbardziej). Ten skoroszyt nie ma funkcji importowania upgrade'ów. Jeśli trzeba będzie wprowadzić niezbędne poprawki, może się to wiązać z wprowadzeniem danych na nowo, ale łatwość wypełnienia tego skoroszytu nawet dla 6 pracowników i zautomatyzowane generowanie wydruków powinno uczynić taką konieczność mało dolegliwą. Jeśli powstanie większa aplikacja to będzie miała formę programu z bazą danych i aktualizacją wersji. Wszystko zależy od odzewu. luty 2014r ![]() Andrzej Cisło-Poznań Robert Stępień-Kraków |